Etkili E-Eğitim Ekranları Tasarlarken Nelere Dikkat Etmeli?

Etkili bir grafik tasarımın, kullanıcı ve e-eğitim ekranları arasındaki bağın güçlenmesinde önemli bir rolü vardır. Düzensiz yerleştirilmiş yazı ve görsel elemanlar algılamayı ve bunun sonucunda da iletişimi güçleştirirler. Akışı iyi tasarlanmış bir içerik, kötü bir grafik tasarım sonucunda, istenilen faydayı sağlayamayabilir.

 

İyi bir ekran tasarımcısı için, ekrandaki bir butonun gerçekten buton olarak algılanıp algılanmadığı, algılanıyorsa, eni boyu, kolay tıklanıp tıklanamayacağı, sayfadaki yeri ve sayfayla ilişkisi, rengi… gibi aslında o butonun foksiyonunu yerine getirmesinin birer parçası olarak düşünülebilecek noktalar önemlidir.

 

Grafik Yüzeylerde İstediğimiz Etkiyi Nasıl Verebiliriz?

 

 

Belirli ilkeleri göz önüne almadan tasarlanan sayfalar, görüntü kirliliği yaratmaktan başka bir işe yaramazlar. Eğer amaç bilgi verici, görsel yönden çekici sayfalar yaratmaksa, belirli bir tasarım birikimine sahip olmak gerekir.

Grafik tasarım yüzeyini bütünüyle kavrayabilmek için, insanın görmeye dayalı doğasının ve boşluk kavramının bilinmesi gerekir. Genellikle bütün grafik tasarımlarda olduğu gibi, ekran tasarımları da dört köşe ile sınırlandırılmış iki boyutlu yüzeyler üzerinde yapılırlar. İşte bu yüzeylerde istediğiniz etkiyi verebilmek için size birkaç ipucu:

• Bir yüzeyin yatay ve dikey kenarları, tasarımın ilk çizgileridir. Bunlar komposizyonun yapılacağı alanı belirler.

• Görsel elemanlar, kenar çizgileriyle aynı yönde yerleştirildiklerinde, düzenli ve durağan, açılı yerleştirildiklerinde ise dinamik ve enerjik bir yapı oluştururlar.

• İnsan görme duyusunun izlediği yol, grafik tasarımları şekillendiren unsurlardan biridir. Tasarımların yapıldığı yüzeylerin iki boyutluluğu onların durağan bir yapıda oldukları anlamını taşımaz.  Gözümüz, tasarım yüzeyindeki farklı odak noktalarına takılarak, bir anlamda o yüzeye bir enerji kazandırırlar.

• Yazılı iletişim, eski Yunanlılardan beri, sol üstten sağ alt köşeye doğru, yatay ve çizgisel bir sıra izler. Bu sebepten dolayı, tasarım yüzeyinin sol üst köşesine yerleştirilen tasarım elemanları en önce dikkat çeken elemanlardır. Gözün izlediği bu hareket yönü, grafik tasarım yüzeylerinin düzenlenişindeki temel kriterlerden biridir. İçerik ekran ve arayüz tasarımlarında da, bu bilgi dikkate alınmalıdır.
Tasarım Yüzeyleri İçindeki Görsel Unsurlar ve Birbirleriyle İlişkileri

 

 

Görsel unsurlar, tasarım yüzeyleri içinde ve birbirleri arasında tasarım ilkeleri doğrultusunda bir ilişkiye girerler. Bu ilişkileri bilerek tasarıma başlamak, yapılabilecek hataların aza inmesini sağlar. Görsel unsurların tasarım yüzeyi ve kendileriyle olan ilişkilerini basitçe 4 madde de sıralayabiliriz:

1. Görsel unsurların kenar ve eksenleri aynı hizaya getirilebilir ya da sıraya konabilir.

2. Tasarım yüzeyi içinde birbirine fiziksel olarak yakın unsurlar kendi aralarında bir ilişkiye girerek gruplar oluştururlar. Örneğin okuyucu, hangi yazıyla hangi görselin ilişkili olduğunu çoğu kez yakınlık uzaklık ilişkisi ile algılar.

3. Benzer boyutlara, renklere, biçime, tonlara, çizgiye ya da yönlere sahip görsel unsurlarda herhangi bir yakınlık ilişkisi olmasa bile kendi aralarında ilişkiye girerek bir grup oluştururlar.

4. Tasarımda kullanılan elemanların algılanması sağlayan ve kesinlikle atlanmaması gereken temel tasarım ilkelerinden biri de, “boşluk” kullanımıdır. Bilinçli bir “boşluk” kullanımıyla, sadeliği ve düzeni yakalamak mümkündür. Boşluk olmayan bir alanda, tasarım elemanlarının yüklendiği mesajları algılamak zorlaşır. Tasarımın akciğerleri olan boşluklar, rahatlamayı sağladığı gibi, zenginliği de ifade eder.
Yazı Karakteri ve Metin

 

 

Şüphesiz ki bir yazıda okumayı kolaylaştıran en önemli etkenlerden birisi, kullanılan yazı karakteridir. Ekrandan okunması gereken yazılarda bu, daha da önem kazanır.

Internet üzerinde okunaksız yazı örneklerine sıkça rastlanmaktadır. Aslında bunun birden fazla sebebi vardır. Yazı karakteri seçimi, sayısı, puntosu, serifli, serifsiz, bold ya da italik olması, büyük küçük harf olması, bloklama biçimi, harf ve zemin rengi, zemin dokusu, satır uzunluğu ve boşluklar, tipografik düzenlemelerin temel sorunlarıdır.
İçerik metinlerinde kullanılan yazılarda şu noktalara dikkat etmek gereklidir:

 
1. İçleri kapanmış “a” ya da “ü” harfleri, okumayı zorlaştırır. Bu nedenle bold karakterler, ince karakterlere göre daha zor okunmaktadır. Bold karakterle yazılmış uzun metinlerden kaçınılmalıdır.

2. Ekranda birden fazla yazı karakteri çeşidi, gereksiz bir kalabalık yaratabilir. Çeşitliliği sağlamak, tekdüzeliği kırmak için, aynı fontun bold ya da italik versiyonları ara ara kullanılabilir.

3. İtalik yazılmış yazılar, tekdüzedir, gösterişsizdir. Değişik yapısıyla anlamı güçlendirebilir ama, deforme olmaya çok uygundur. Uzun metinlerin italik yazılması, yazıyı zayıf gösterir, harflerin birbirinden ayrılması zor olduğundan okumayı güçleştirir.

4. Yazı karakterinin büyüklüğü çok küçük olursa harfler algılanmaz, büyük olursa da okuma sırasında gözün taradığı alan büyür.

5. Uzun metinlerin bold yazılması gibi, tüm metnin tamamının büyük harflerle yazılmış olması da yazıyı sevimsiz kılar. Sözcükler, kaba bir dikdörtgen biçiminde algılanırlar. Küçük harfler, kuyrukları ve bacaklarıyla büyük harflerden daha kolay algılanabilirler ve bu da onları daha okunabilir yapar.

6. Ekrandaki uzun satırlar, gözü yorar ve takibi zorlaştır.

7. Sağa ve sola bloklanmış metinlerde satır takibi, sadece sola ya da sağa dayandırılmış metinlere göre daha zordur. Tek tarafa hizalanmış metinlerin diğer tarafındaki uzunlu kısalı görüntü, gözün satırları takibini kolaylaştıracağı gibi, metine dinamik bir hava da verir.
Ekran Tasarımlarında Renk

 

 

İçerik ekranlarında kullanılacak renklerde şu noktalara dikkat edilmelidir:

1. İçeriğin çerçevelendiği şablonda çok sayıda renk kullanılmamalıdır. Kullanılan her bir rengin o tasarımın bir elemanı olduğu unutulmamalıdır.

2. Arka arkaya gelen sayfaların görsellerinde canlı renklerin tekrar tekrar ve baskın şekilde kullanılmasından kaçınmalıdır. Aksi taktirde renkler uyarıcılıklarını kaybedebilirler.

3. Renkli yazı karakterleri gereğinden fazla kullanılmamalıdır. Görüntü kirliliği ve gereksiz bir karmaşa yaratırlar.

4. Zemin ve yazı rengi ilişkisine dikkat edilmelidir. Açık renklerin üzerine yine açık renklerde kullanılan yazıları okumak zorlaşır hatta imkansız hale gelir. Aynı şekilde koyu bir zemin üzerine yazılan yine koyu renkteki bir yazıyı da okumak zordur.

5. Renklere yüklenen anlamlar, bütün sayfalarda bütünlük içinde olmalıdır. Örneğin formüller bir sayfada yeşil çerçeve içine alınıyorsa, bu renk diğer sayfalarda da aynı görevi görmelidir.

Tüm uzaktan eğitim ihtiyaçlarını tek bir çatı altında sunan 15 yıllı aşkın sektör deneyimiyle Türkiye'nin lider firmasıdır.

Leave a reply:

İLETİŞİMDE KALIN, YENİLİKLERİ KAÇIRMAYIN

Enocta ürün ve hizmetleri hakkında yenilikleri kaçırmamak ve blog yazılarımızı takip etmek için hemen kayıt olmanız yeterli.

Ofislerimiz

İstanbul Ofisimiz

Smart Plaza B
Blok Rüzgarlıbahçe Mah. Kavak Sok.
No:31/1 Kat:3 34805
Kavacık-Beykoz
İSTANBUL
Telefon: +90 216 331 48 00
Fax: +90 216 331 48 22

Ankara Ofisimiz

Üniversiteler Mahallesi İhsan Doğramacılar Bulvarı
Titanyum Blok 17/B 06800
ODTÜ - Teknokent
ANKARA
Telefon: +90 312 210 10 68
Fax: +90 312 210 01 76

Kroki
Palo Alto Ofisimiz

530 Lytton Avenue 2nd Floor
Palo Alto CA 94301
Telephone: +1 (760) 420 24 72

Kroki

e.Blog

TeknoSA’dan Samsung tablet alan KOBİ’ler, Enocta’dan eğitim kazanıyor!

25 Kasım 2017

Teknoloji devi Samsung, Türkiye teknoloji perakendeciliğinin lideri TeknoSA ve eğitim teknolojilerinin öncüsü Enocta, KOBİ’lerin gelişimini desteklemek için işbirliği yaptı.

Devam

TeknoSA’dan Samsung tablet alan KOBİ’ler, Enocta’dan eğitim kazanıyor!

21 Kasım 2017

Teknoloji devi Samsung, Türkiye teknoloji perakendeciliğinin lideri TeknoSA ve eğitim teknolojilerinin öncüsü Enocta, KOBİ’lerin gelişimini desteklemek için işbirliği yaptı.

Devam

TeknoSA’dan Samsung tablet alan KOBİ’ler, Enocta’dan eğitim kazanıyor!

21 Kasım 2017

Teknoloji devi Samsung, Türkiye teknoloji perakendeciliğinin lideri TeknoSA ve eğitim teknolojilerinin öncüsü Enocta, KOBİ’lerin gelişimini desteklemek için işbirliği yaptı.

Devam