Neden Flash idi? Neden HTML 5?

Enocta, Türkiye’de e-öğrenmenin hikayesini yazmaya başladığı yıllarda (MÖ) içerik üretirken, multimedia özellikleri açısından bakıldığında, HTML’in yetenekleri çok kısıtlıydı. Flash, içeriği zenginleştirecek animasyon yapımına basit araçları ile müsaade ediyor, bu animasyonların butonlar ile kontrol edilmesine olanak sağlıyor, kod yazılabiliyor, görsel olarak zenginleşebiliyor, ses çalabiliyordu. Tüm bunların yanında Flash’tan alınan çıktının boyutunun düşük olması, vektörel çalışılabilmesi ve yeniden kullanılabilir olması da onu alternatifsiz bıraktı ve içerik üretimi Flash ile yapıldı.

 

Zaman içerisinde Flash gelişti ve Enocta Flash’dan daha fazla nasıl faydalanılabileceğini düşündü. Player ve içerik üretim editörü gibi araçları Flash ile üretti. Bu araçlar kullanılarak Flash ile yüzlerce içerik üretildi, kütüphaneler oluşturuldu. Enocta tarafından inşa edilen Flash tabanlı araçlar içerik üretiminde Enocta’ya çok fazla katkı sağladı ve Enocta bu alanlara yatırım yapmaya devam etti. Sadece Flash ile kodlanmış farklı zaman dilimlerinde 4 farklı player ürünü ve 2 farklı CMS editör ürünü çıkarttı. Enocta Flash ve Flash etrafındaki yazılımların nimetlerinden sonuna kadar faydalandı.

 
Her şey bu kadar rayına oturmuş giderken birden parlayan ve büyülü cihazları ile girdiği pazarlarda yıkıcı değişimler yaratan (Sahi bir de Nokia vardı?) Apple, pazara egemen olmaya başladığı dönemde Flash’taki performans sorunları, pil tüketiminin verimsiz olması ve güvenlik açıkları gibi nedenler öne sürülerek (gerçek neden tabii ki bu değil), Apple, tarafından üretilen tablet bilgisayarlar ve akıllı telefonlarda Flash desteği olmayacağını açıkladı. Zaman içerisinde Android cihazlarda da Flash desteğinin olmayacağının netleşmesinden sonra Mobil dünyada Flash’a yer olmayacağı netleşmiş oldu. Flash artık kan kaybetmeye başlamıştı.

 
Birkaç yıl gibi kısa bir sürede mobil cihazların yaygınlaşması, yeni olgunlaşan HTML 5 teknolojisinin önünü açtı. HTML 5, zengin internet uygulamaları yapmak için çok uygun bir platform olması, yaygınlık ve bilinirlik konusunda ümit vermesi, mobil cihazlarda da çalışması gibi önemli özellikleri de arkasına alarak yaygınlaştı. Yaşanan dönüşüm Flash’ın yerine HTML 5 geçmesi değil, Web dünyasında yaşanan yıkıcı bir değişim oldu. Son birkaç yılda Web sayfalarının, kullanıcı ara yüzlerinin tasarımlarında kullanılan renkler, şekiller, fontlar ciddi bir değişikliğe uğradı.
Teknolojideki bu yıkıcı değişimi Enocta dikkatle takip etti. Enocta müşterilerinin yapısı gereği PC’lerde HTML 5 uyumlu tarayıcı penetrasyonunun daha yavaş olacağı ve mobil cihazların yaygınlaşmasının da bireysel pazara göre daha geç olacağı öngörüsünde bulundu. Buna rağmen HTML 5 içerik üretimine yatırımlar yaparak dönüşümü başlattı. HTML 5 ile hem katalog içerikleri hem de özel içerikler üretti. Bu gün Enocta HTML 5 içerik üretiminde hatırı sayılır bir miktar know-how sahibi.

 
2015 yılının ortalarında, endüstrideki dev şirketler tarafından (Youtube, Facebook, Yahoo) Flash’ın artık kullanılmamasına yönelik baskılar başlatıldı ve bu şirketler Flash’ı hayatlarından çıkarttılar. Yerine HTML 5 ile hazırlanmış uygulamaları kullanmaya başladılar. Tarayıcılar Flash desteğini kaldırmak için planlar yapmaya başladı. En somut adımı, Chrome Flash desteğini kısıtlayarak attı. Uzun vadede de desteği tümüyle kaldıracağına yönelik işaretler verdi.

 
Bu süreçte Flash ürününün sahibi Adobe, HTML 5 editörü Edge’i piyasaya sürdü. Flash’a 10 yılda kazandırdığı özellikleri birkaç yıl içerisinde Edge editörüne kazandırdı. Hala bu araç üzerinde yatırımlar yaparak geliştirmeye devam ediyor. Şu an piyasada en güçlü HTML 5 içerik üretim aracı olarak görülüyor. Enocta içerik üretiminde Edge’in katkısı oldukça fazla.

 
Tüm dünyada yaşanan bu yıkıcı değişim nedeniyle Enocta, sahip olduğu tüm katalog içeriklerinin HTML 5 üretimini planlamış ve üretimi bu yönde ilerletmiştir. Önümüzdeki dönemde hem katalog hem özel içerik üretimini HTML 5 platformuna kaydırarak dönüşümünü tamamlayacaktır.

2002 yılında kariyerine Enocta’ da başlayan Okay Yıldırım, sırası ile Enocta’ da içerik geliştirme ve multimedia yazılım geliştirme konularında çalıştıktan sonra 2009 yılında Enocta içerik yazılım geliştime takım lideri olarak görev yapmaya başlamıştır. Enocta içerik üretim ve yönetim yazılımları ile içerik gösterimi için kullanılan içerik player yazılımlarını yönetmiş ve içerik üretim teknolojileri konusunda çalışmıştır. Halen içerik yazılım geliştirme takım lideri olarak görev yapmaktadır.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Enocta Enocta