Oyunlaştırma ve E-Öğrenme

 

Her anlamda çok ciddi değişimlerin, çok hızlı bir şekilde yaşandığı bir dönemde yaşıyoruz.

 

25-30 yıl öncesine kadar bilgisayarlar insanların henüz evine yoğun olarak girmemişti.

 

20 sene önce internet çok az kişinin erişebildiği ve içindeki bilginin çok az olduğu bir ağdı.

 

15 sene önce arama motoru dediğimizde aklımıza önce Yahoo gelirdi.

 

10 sene önce hiç birimizin akıllı telefonu yoktu. Şimdiyse İnternet, bilgisayarlar ve akıllı telefonlar herkesin hayatının ayrılmaz bir parçası.

 

Eğitim de bu değişimden nasibini doğal olarak aldı. Hem okullarda hem de yetişkin eğitiminde geleneksel eğitimden uzaktan eğitime doğru kayıyoruz. Bu değişim bazen geleneksel eğitimi destekleyecek seviyede olurken bazen de tamamen onun yerini alacak seviyede oluyor. Ama çok hızlı bir şekilde olduğu bir gerçek.

 

Her değişimde olduğu gibi bu değişim de kendi sorunlarını beraberinde getiriyor. Geleneksel eğitimde öğrencileri ve çalışanları sınıflarda tutmak, ilgili derse ya da eğitime odaklanmalarını sağlamak bir sorundu. Uzaktan eğitime geçişle birlikte bu sorunun tamamen üstesinden gelindiğini söylemek mümkün değil. Artık kişiler o sitede kalmaktan, eğitime devam etmekten kolayca sıkılabiliyorlar. Eğitim yönetim sistemleri (EYS) için kendi sistemlerini eğlenceli ve çekici hale getirebilmek her gün daha da önem kazanıyor.

oyunlaştırma
Oyunlaştırma

Korkmayın, bu konuda çözümsüz değiliz. Aslında çözüm sadece uzaktan eğitime özel de değil, geleneksel eğitim sistemlerinin de gitgide daha fazla başvurduğu bir çözüm: Oyunlaştırma.

 

Haydi itiraf edelim, hepimiz oyunları çok severiz. Futbol gibi 11’e 11 oynananından, iki kişilik tavlaya, bilgisayarlarımızdakilerden akıllı telefonlarımızdakilerine kadar, herkesin hoşlandığı mutlaka bir ya da daha fazla oyun vardır. Artık akıllı telefonlarımızla birlikte bu oyunlar, her yerde her zaman da ulaşılabilir hale geldiler. İnsanları bu kadar kendine bağlayan bir olgudan eğitimin yaralanmaması beklenemez. Uzmanlar eğitimde kullanıldığında, oyunların, hem eğitim sürecini çok daha eğlenceli hale getirdiğini hem de oyunla birlikte öğrenilen bilgilerin çok daha akılda kalıcı olduğunu çok farklı çalışmalarda kanıtladılar. E-öğrenme için de oyunlaştırma tam da bu amaçları gerçekleştirmek için bulunmaz bir araç.

 

Y Jenerasyonunun gitgide iş hayatında daha fazla yer almaya başladığı ve sosyal ağların hayatımızın içine bu kadar çok yoğun dahil olduğu bu dönemde oyunlaştırma bir çok sorunun cevabı olacak gibi gözüküyor. Modern eğitim yönetim sistemleri oyunlaştırma ile şu hedeflere ulaşmayı bekliyorlar:

 

  • Eğitim sürecini daha eğlenceli hale getirmek ve eğitimlerin daha fazla tüketilmesini sağlamak
  • Eğitimlerde öğrenilen bilgilerin daha kalıcı olmasını sağlamak
  • Eğitim dışında sistemin farklı modüllerini de oyunlaştırma sistemine dahil ederek bu hem kullanımını artırmak hem de daha etkin hale getirmek
  • Sistemde daha fazla zaman geçirilmesini sağlayarak eğitim yönetim sistemine olan bağlılığı arttırmak

 

Bir taşla 4 kuş vurmaktan bahsettiğimiz söyleyebiliriz. Ama eğitim yönetim sistemleri sadece bu hedefleri gerçekleştirmek için değil, bir yandan da kullanıcıların beklentisini de karşılamak için bu modülleri sistemlerine eklemek durumundalar. Oyunlaştırma, Capterra’nın 2015 LMS Kullanım Raporunda yüzde 22 ile en fazla istenilen EYS özellikleri arasında 4. sırada yer aldı. Yani oyunlaştırmayı sisteminin içine dahil eden eğitim yönetim sistemleri önünüzdeki dönemde diğerlerine göre bir adım önde olacaklar.

En istenilen özellikler yüzdeleri
En istenilen özellikler yüzdeleri

Peki, eğitim yönetim sistemleri oyunlaştırmayı sistemlerine nasıl entegre edecekler? İyi bir oyunlaştırma modülü nasıl ortaya çıkarılır? Bu sorunun cevabı aslında oyun kavramının özünde gizli. Her oyun aslında 3 ana sacayağı üzerine kuruludur. Aslında oyunlaştırma modülü için de bu başlıklar değişmez. Önemli olan bunları başarılı bir şekilde uygulamak.

  • Kurallar: Bir oyunun başarılı olabilmesi için kurallarının basit ve anlaşılır olması çok önemlidir. Oyunun karmaşıklığı arttıkça oyunu keyifle oynayabilen kişi sayısı da azalacaktır. Oyuncular oyunun kurallarına kolayca ulaşabilmelidirler.
  • Oyunun Kendisi: Kurallar oyunun oynanışındaki çekiciliği belirleyen en önemli etkenlerdir. Fakat EYS gibi internet üzerinden ulaşılan sistemler için görsellik de bir o kadar önemlidir. Oyunun oynandığı ortam (eğitim ya da başka bir modül) çekici olmalıdır. Ayrıca oyuncuya yapmış olduğu işlemler ya da başardıkları ile ilgili doğru geri bildirimlerin verilmesi de yine çok önemlidir.
  • Ödüllendirme: Her oyun belli bir amaca ulaşmak için oynanır. Oyunlaştırma sistemleri oyunculara mutlaka bu amaca ulaşma noktasında hangi aşamada olduğunu bildirme ve ara aşamalarla başarma duygusunu tatmin etmek durumundadırlar. Yani havuç olmazsa olmazımızdır.

 

Bu 3 ana başlığı en iyi şekilde kendi oyunlaştırma sistemlerinde uygulayan EYS’ler, başarılı bir oyunlaştırma sistemine sahip olacaklar ve üstteki paragraflarda yer alan hedeflerine ulaşabileceklerdir. Enocta bu konuda Enocta Eğitim Platformu’nda kurguladığı oyunlaştırma modülüyle rakiplerine oranla yarışta bir adım öne geçmiştir. EEP’nin Oyunlaştırma Modülü ile ilgili daha kapsamlı bilgileri ileriki yazılarımızda bulabileceksiniz.

ODTÜ Bilgisayar Mühendisliğinde lisans eğitimini, ODTÜ Yazılım Mühendisliğinde yüksek lisansını tamamlamıştır. 2007 yılında, lisans eğitimi sürerken tanıştığı Enocta ailesi ile 8 yıldan fazla bir süreyi severek tamamlamıştır. Bu süre içerisinde Yazılım Uzmanı ve Yazılım Geliştirme Ekip Liderliği görevlerini yerine getirmiştir. 2015 Nisan ayından bu yana ise Yazılım Departman Müdürlüğü görevini yürütmektedir. Enocta'nın kurumsal ve akademik tüm yazılımlarından sorumludur. Tarih, yurtiçi/yurtdışı geziler, doğa yürüyüşleri, spor ve bilgisayar oyunları özel ilgi alanlarına girer. Derya Cincioğlu ile evlidir.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Enocta Enocta